הליך פתיחת חברה חדשה

 

 

מעודכן לחודש ינואר 2020

 

בעבר, לצורך הקמת חברה פרטית נדרשו מינימום 2 בעלי מניות. כיום הדרישה בוטלה וגם אדם אחד רשאי להקים חברה.

 

הבדל נוסף הוא שבעבר מספר החברים הוגבל ל-50. כיום גם דרישה זו בוטלה וחברה פרטית רשאית לכלול יותר מ-50 בעלי מניות. (למספר בעלי המניות השלכה מעשית על חיוב החברה לצרף לדוח השנתי את המאזן הכלול בדוחות).

 

מהו הליך רישום חברה, ומהם המסמכים הנדרשים?

 

לרישום חברה קיימים שני מסלולים: המסלול הרגיל והמסלול המהיר.

 

המסמכים הנדרשים לפתיחת החברה ורישומה אצל הרשם במסלול הרגיל:

  

תקנון חברה

 

ע"פ חוק החברות תקנון החברה מהווה חוזה בין החברה ובין בעלי מניותיה, ובינם לבין עצמם.

 

על תקנון החברה לכלול מספר פרטים כגון:

 

  • שם החברה
  • מטרות החברה
  • אחריות בעלי המניות
  • הון המניות הרשום והון המניות המוקצה

 

פרטים נוספים אותם רשאית החברה לכלול בתקנון, הם נושאים הנוגעים לחברה או לבעלי המניות, כגון: הזכויות והחובות של החברה ושל בעלי המניות, מס' הדירקטורים בחברה, הוראות לעניין דרכי הניהול בחברה, ועוד.

 

תקנון חברה - הסבר מורחב והנחיות 

 

 

 

בקשה לרישום חברה

 

במסמך זה יש לציין בין השאר את כתובת החברה, הרכב הון המניות, והצהרת בעלי מניות ראשונים בה הם מצהירים כי הם כשירים לייסד חברה, להחזיק מניות בה ואינם מוגבלים ע"פ דין (לבעל מניות שהוא תאגיד יש הצהרה שונה).

חתימת המצהירים תאומת בתצהיר בפני עורך דין.

במידה ובעל המניות אינו בעל אזרחות ישראלית או שהוא תאגיד זר יש להמציא מסמכים ואישורים נוספים. יש להקפיד שהפרטים בבקשה יהיו זהים לפרטים הכתובים בתקנון.

 

 

הצהרת דירקטורים ראשונים

 

בין היתר בטופס זה על הדירקטורים להצהיר כי הם כשירים לכהן כדירקטורים בחברה ולא מוטלת עליהם מגבלה בדין.

חתימת המצהירים תאומת בתצהיר בפני עורך דין.

במידה ומדובר בדירקטור שהוא תאגיד יש להצהיר כי התאגיד רשום כדין ואין מגבלה על פי דין לכהונתו, לא הוצא נגדו צו פירוק ולא הוחלט על פירוק מרצון.

 

 

 

במסלול המהיר:

 

המסלול המהיר מיועד אך ורק לאדם שהוא אזרח ותושב מדינת ישראל (ולא לתאגיד), ושהוא בעל המניות והדירקטור היחיד בחברה.

 

טופס זה יכיל בתוכו תקנון של חברה פרטית שאינה חייבת בהגשת מאזן, הצהרת בעל מניות והצהרת דירקטור.

 

 

 

לטפסים בשני המסלולים יש לצרף:

 

  1. העתק אישור תשלום אגרת רישום חברה
  2. טופס הגשת מסמכים לרישום חברה

                     

בטופס זה יירשמו שלוש חלופות אפשריות לשם המבוקש לחברה ולדרג את השמות ע"פ סדר העדיפות. אם השם הראשון לא יאושר, הרשם ייבחן את שאר השמות בסדר יורד. בנוסף יש לציין פרטים נוספים כגון שמו של מגיש הבקשה, כתובתו ודרכי יצירת קשר.

 

מיד לאחר רישומה של החברה תימסר לה מרשם החברות תעודת התאגדות. תעודה זו תשמש ראיה חלוטה לכך כי נתמלאו כל הדרישות לרישום החברה. חברה תידרש במספר תחנות במהלך חייה להציג תעודה זו, כגון בעת פתיחת תיקים במע"מ ובמס הכנסה, בעת פתיחת חשבון בנק עסקי ועוד.

 

בקשה לרישום חברה ניתן להגיש באמצעות שליחה בדואר, באמצעות קבלת קהל במשרדי רשות התאגידים, ובהגשה מיידית באופן מקוון באינטרנט. רישום החברה באופן מקוון הוא לרוב המהיר ביותר. 

על מגיש הבקשה לשלם אגרת רישום חברה על סך 2,653 ₪ (נכון לחודש ינואר 2020).

 

על מנת לחסוך כ-470 ש"ח בתשלום האגרה, ניתן להגיש בקשה לרישום חברה באופן מקוון בתשלום אגרה מופחת ע"ס 2,182 ₪. הגשה בדרך זו נעשית באמצעות כרטיס חכם המוחזק לרוב ע"י עורכי הדין.

 

בטרם ביצוע רישום חברה, מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום דיני חברות, וזאת על מנת שלא להיתקל בסירוב לביצוע מצד הרשם ברשות התאגידים, סירוב שיגרום לעיכוב ממושך בביצוע רישום החברה.

 

 

המאמר לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי, ויש להיוועץ עם עו"ד באשר לכל מקרה לגופו.

 

 

משרד עו"ד יורם בלום נותן ייעוץ משפטי שוטף לעסקים, לחברות ולעמותות, ומלווה אותם לאורך כל הדרך (כולל עריכת חוזים והסכמים, ייצוג בעסקאות ועוד).

 

 

 

 צרו קשר עכשיו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

 

054-5244971

 

 

ראו עוד:

 

הליך פתיחת חברה בע"מ

יורם בלום - משרד עורכי דין​
יורם בלום - משרד עורכי דין​